Repatrierea decedaților, doar un protocol? Majoritatea articolelor care au tratat subiectul ‘repatrierea decedaților’ l-au tratat strict din punct de vedere legislativ, lăsând pe dinafară drama celor ‘morți printre străini’. Dacă stai să analizezi cu pragmatism situația, din punctul de vedere al unei afaceri, serviciul acesta este unul profitabil. Transportul pe cale rutieră a decedaților implică sume importante de bani. După 1989, exodul românilor în Europa a crescut exponențial. În 2003, când am înființat firma Carpe Diem Funerare, era deja o cerere mare pe această nișă, cele mai multe cereri venind din Ungaria, Italia, Germania și Spania. Hârtiile, partea pragmatică, derularea actelor între Carpe Diem Funerare și forurile implicate era oarecum facilă, dar mai era partea pecuniară de rezolvat, cheltuielile legate de repatriere, sume importante de bani pe care familia decedatului trebuie să le suporte. În decontul unei repatrieri intră factura casei funerare care s-a ocupat de decedat până la preluarea lui de către Carpe Diem Funerare și factura de transport rutier, ambele însumând (în funcție de calitatea sicriului ales și de distanța) în jur de zece mii de euro. Sume mari de bani pe care Carpe Diem Funerare a încercat, în funcție de situație, să le reducă. Astfel, costurile legate de cheltuielile făcute în vederea pregătirii corpului și a achiziționării sicriului pot fi minimalizate în cazul în care repatriații sunt de rit catolic. În acest caz, Carpe Diem Funerare își consiliază clienții sugerând incinerarea, apoi expedierea urnei cu un serviciu de curierat. În ceea ce privește transportul decedaților, care generează a doua cheltuială importantă de bani, Carpe Diem Funerare își sfătuiește clienții să opteze pentru un transport aerian, repatrierea făcându-se cu o cursă de linie. Din experiența noastră, ambele soluții aduc ‘economii’ importante în bugetul familiei decedatului, factura finală reducându-se cu aproximativ 25%. De aceea, este foarte important ca firmele de servicii funerare să își consilieze aparținătorii și să îi îndrume, particularizând fiecare caz în parte. Documentele necesare repatrierii decedaților sunt aceleași, indiferent de țara în care a avut loc decesul:

  • Certificatul de deces
  • Autorizația de transport (în care se specifică clar numele și adresa firmei care se ocupă de transportul funerar)
  • Certificatul sanitar internațional (care atestă faptul că trupul neînsuflețit a fost pregătit corespunzător)
  • Actele de identitate ale decedatului

În vederea obținerii lor sunt angrenate ambasadele, respectiv consulatele, fiind esențială o bună comunicare și coordonare între acestea, aparținători și firma de servicii funerare. Repatrierea decedaților este un proces care necesită o înțelegere clară a aspectelor legale și administrative implicate. Carpe Diem Funerare informează aparținătorii și îi consiliază astfel încât repatrierea să se realizeze fără probleme și în conformitate cu normele în vigoare. Carpe Diem Funerare urmărește ca tot procesul să se desfășoare într-un mod civilizat și familiile să își poată aduce trupurile neînsuflețite ale celor dragi acasă într-un mod demn și respectuos.